Spring naar inhoud

Cliëntenraad

Bij Frisius MC kunnen patiënten en familie/naasten meedenken over het ziekenhuisbeleid. Daarvoor is er een cliëntenraad. Deze raad vertegenwoordigt iedereen die met Frisius MC te maken heeft: patiënten, familie, bezoekers en patiëntenorganisaties. De raad overlegt regelmatig met de raad van bestuur over onderwerpen die belangrijk zijn voor patiënten. Denk aan de kwaliteit van de zorg, wachttijden en de bereikbaarheid van de spoedeisende hulp.

Samenstelling cliëntenraad

De cliëntenraad van Frisius MC bestaat uit mensen die zich betrokken voelen bij de zorg in de regio. Elk lid levert op vrijwillige basis een bijdrage aan de inspraak van cliënten, vanuit eigen ervaring, opleiding of achtergrond.

De cliëntenraad bestaat uit de volgende leden:

Andrea Olivier, voorzitter cliëntenraad, in de gang van het ziekenhuis.
Andrea Olivier (co-voorzitter cliëntenraad)

''Gezondheidszorg raakt ons allemaal, iedereen kan patiënt zijn of de zorg voor naasten van dichtbij ervaren. Iedere patiënt wil graag dat de zorg goed geregeld is, zonder zich daarover zorgen te maken. Via de cliëntenraad draag ik bij aan de toegankelijkheid en kwaliteit van ons zorgsysteem om de best mogelijke zorg te bieden voor alle generaties, zowel nu als in de toekomst.''

Logo Frisius MC op glasgevel.
Henk Gijzen (co-voorzitter cliëntenraad)
Anja Krol, lid cliëntenraad, in de gang van het ziekenhuis.
Anja Krol (lid cliëntenraad)

''Onze zorg is continu in ontwikkeling. Belangrijk daarbij zijn de toegankelijkheid, de betaalbaarheid en de kwaliteit. Ik vind het belangrijk dat onze patiënten worden gehoord in hun behandeling, maar ook dat onze cliënten worden betrokken en kunnen meepraten en adviseren over de ontwikkelingen in de zorg. Daar wil ik graag, samen met de andere leden van onze cliëntenraad, vorm en inhoud aan geven.''

Dirk Oosterhaven, lid cliëntenraad, in de gang van het ziekenhuis.
Dirk Oosterhaven (lid cliëntenraad)

''Het zijn interessante tijden in de zorg, met een belangrijke rol voor de patiënt en dus ook voor de cliëntenraad als belangenbehartiger.''

Erik Hermsen, lid cliëntenraad, in de gang van het ziekenhuis.
Erik Hermsen (lid cliëntenraad)

Ik verdiep me graag in strategische vraagstukken. Hoe maken we de zorg toekomstbestendig? Welke innovaties komen op ons af? Hoe gaat Frisius MC hiermee om en wat betekent dat voor de patiënt?zDoor plannen te toetsen vanuit het cliëntenperspectief kunnen we als cliëntenraad hopelijk bijdragen aan de gezondheidswinst in de regio.

Hans Gijsen, lid cliëntenraad, in de gang van het ziekenhuis.
Hans Gijsen (lid cliëntenraad) 

''Als lid van de cliëntenraad wil ik een bijdrage leveren aan een ziekenhuis dat goede topklinische en algemene zorg verleent waarbij de patiënt centraal staat en wordt gehoord.''

Hetty van Heck, lid cliëntenraad, in de gang van het ziekenhuis.
Hetty van Heck (lid cliëntenraad)

''Juist als je gezondheidsproblemen hebt, voel je je vaak kwetsbaar en afhankelijk. Dan is het extra belangrijk dat je gezien en gehoord wordt. Als lid van de cliëntenraad probeer ik daaraan een bijdrage te leveren en het ziekenhuis te stimuleren om steeds vanuit het patiëntenperspectief te blijven kijken.''

Petra de Rijke, lid cliëntenraad, in de gang van het ziekenhuis.
Petra de Rijke (lid cliëntenraad)

''Uitgangspunt van goede zorg is het belang van de patiënten. De cliëntenraad vertegenwoordigt dat belang en geeft er een stem aan. Dát is voor mij de motivatie om lid te zijn van de CR van Frisius MC.''

Piet van Kammen, lid cliëntenraad, in de gang van het ziekenhuis.
Piet van Kammen (lid cliëntenraad)

''Als cliëntenraadslid wil ik mij inzetten voor de beste patiëntenzorg in Frisius MC.''

Tsjoltsje Roelevink, ondersteuning cliëntenraad, in de gang van het ziekenhuis.
Tsjoltsje Roelevink (ambtelijk secretaris)

Als ambtelijk secretaris van de cliëntenraad zet ik mij met toewijding in om de leden te ontzorgen, zodat zij zich volledig kunnen richten op hun waardevolle werk voor het patiëntbelang.

​Uw ervaring telt

Heeft u ideeën of suggesties? Deel ze met de cliëntenraad. Uw mening helpt om de zorg te verbeteren. U kunt reageren via ons contactformulier of contact opnemen via onderstaande adresgegevens.

Adres cliëntenraad

  • Frisius MC
  • T.a.v. cliëntenraad
  • Postbus 888
  • 8901 BR Leeuwarden

Meer informatie

De cliëntenraad van Frisius MC zorgt ervoor dat patiënten kunnen meepraten, mee-adviseren en instemming geven op specifieke onderwerpen over het ziekenhuis. Zo willen we de zorg en dienstverlening blijven verbeteren.

De raad let vooral op:

  • Bejegening;
  • Tijd en aandacht;
  • Kwaliteit van zorg;
  • Voeding;
  • Hygiëne;
  • Privacy;
  • Wachttijden;
  • Huisvesting;
  • Ontspanning;
  • Begrijpelijkheid;
  • Efficiënte inrichting van zorgprocessen;
  • Toegankelijkheid.

De cliëntenraad is onafhankelijk. Ze denkt mee over het beleid van Frisius MC en komt op voor de algemene belangen van de patiënt. Het doel is goede zorg zonder lange wachttijden en met voldoende aandacht voor de cliënt.

Let op: de cliëntenraad is geen klachtencommissie. Heeft u een klacht over een medewerker of afdeling? Dan kunt u terecht bij de ombudsfunctionaris van Frisius MC.

De cliëntenraad van Frisius MC komt op voor de algemene belangen van patiënten. De raad kijkt mee met het beleid van het ziekenhuis en denkt mee vanuit het perspectief van de patiënt.

De taken en rechten van de raad zijn vastgelegd in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz 2018). De cliëntenraad heeft hierbij de volgende rechten:

  • Adviesrecht: Frisius MC moet bij belangrijke besluiten het advies van de cliëntenraad vragen. Denk aan een fusie, veranderingen in zorgverlening of het opstellen van een begroting.
  • Instemmingsrecht: Over sommige onderwerpen mag Frisius MC pas besluiten nemen als de raad ermee instemt. Dit gaat bijvoorbeeld over de klachtenregeling, hygiëne, veiligheid, voeding en geestelijke verzorging.
  • Ongevraagd advies: De raad mag ook zelf onderwerpen aandragen. Als Frisius MC het advies niet overneemt, volgt eerst overleg. Komt men er niet uit, dan beslist een landelijke commissie (LCvV).
  • Recht op informatie: De cliëntenraad ontvangt tijdig en duidelijke informatie om haar werk goed te kunnen doen.
  • Bindende voordracht: De raad mag minimaal één persoon voordragen voor de Raad van Toezicht.

Komen Frisius MC en de cliëntenraad er samen niet uit? Dan worden de afspraken op papier gezet. Soms neemt de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden dan een bindend besluit.

Vergaderingen en contacten van de cliëntenraad

De cliëntenraad van Frisius MC vergadert één keer per maand. Vier keer per jaar is er overleg met de raad van bestuur. Bij sommige onderwerpen, die in de wet zijn vastgelegd, wordt advies aan de cliëntenraad gevraagd. De agenda wordt gevuld door zowel de raad van bestuur als de raad zelf.

De cliëntenraad heeft daarnaast contact met verschillende afdelingen en organisaties, zoals:

  • De ondernemingsraad
  • Het verpleegkundig stafbestuur
  • Geestelijke verzorging
  • Communicatie en marketing
  • Kwaliteitszorg
  • Cliëntenraden van andere ziekenhuizen
  • Zorgbelang Fryslân
  • Het Landelijk Steunpunt cliëntenraden

Om goed advies te kunnen geven, heeft de raad informatie nodig. Bijvoorbeeld over plannen van de raad van bestuur of ervaringen van patiënten. De taken zijn verdeeld onder de leden, zodat ieder lid een eigen onderwerp volgt en hier acties voor oppakt.